Kom i gang

Vi har gode erfaringer med dugnader, og vi vil hjelpe dere til å få samme erfaring. Som forberedelse kan det være greit å gå igjennom et par enkle punkter:

  1. Definer målet med dugnaden, f.eks. treningsleir eller en klassetur.
  2. Regn ut hvor mye dere har behov for å tjene, etter at eventuelle andre pengebidrag er lagt i potten.
  3. Regn ut hvor mye dere må selge med vår kalkulator på forsiden. Spør oss gjerne om tips og normalsalg.
  4. Bestill produktene, så tar vi kontakt for å avtale en dag for levering. Vi avklarer hva dere ønsker hjelp til (kostnadsfri, personlig service gjennom prosessen). Deretter sender vi ordrebekreftelsen.
  5. Selg, enten før eller etter dere bestiller produktene. Dere kan også selge mens dere venter på levering. I hovedsak er det altså følgende to alternative rekkefølger:
    1. Bestill først – selg etterpå – betal til slutt
    2. Selg først – bestill etterpå – betal til slutt

 

Det finnes forskjellige måter å gjennomføre en dugnad og dere må selvfølgelig finne den strukturen som passer dere best. Et overordnet tips er å ha god oversikt og tilby alle deltakere veiledning og hjelp om de trenger det.

 

Hvor mange varer trenger dere til dugnaden?

Når dere har funnet svar på disse punktene kan dere begynne å bestille og organisere dugnaden. Vi har samlet forskjellige tips som hjelper dere å gjennomføre dugnaden på den mest praktiske måten. En av våre beste verktøy på siden er vår produktkalkulator. Med denne kan dere lett regne ut hvor mye hver enkelt må selge for å nå målet. Den finner dere her:
 

Bestillingskalkulator
 
 
 

Selge eller bestille først?

Det er forskjellige fordeler med begge salgsstrategier når dere organiserer dugnad. Fordelen ved å selge gjennom en kundeliste før dere bestiller er at dere vet hvor mange produkter dere trenger. Vi har laget en oversiktlig kundeliste som du finner nedenfor. Send denne til deltakerne om dere bestemmer dere for å selge før bestilling. Da har de en oversiktlig, proff og enkel måte å holde oversikt over eget regnskap.

Å bestille først og selge etterpå er nok den mest tradisjonelle strukturen på en salgsdugnad. Det er noen helt klare fordeler ved denne metoden. En av fordelene er at mange liker å se produktet før de kjøper. Da har de mulighet for å få et bedre inntrykk av det du selger og kvaliteten. Det kan også være enklere å selge et produkt du har mulighet for å gi kjøperen med én gang. En av de andre store fordelene med denne strategien er muligheten for mersalg. Ofte er folk mere velvillig til å kjøpe med et ekstra produkt når du står med varene fremme.

 

Vi har laget 3 PDF ’er som kan hjelpe dere med salget:

Kundeliste

Salgsark

Produktinfo

 

Avtal salgsstrategi

Det er helt opp til dere hvilken strategi dere foretrekker. Det finnes mange fordeler ved å innsamle informasjoner omkring hvilke kunder som vil kjøpe av dere (og hvor mye de vil kjøpe) før dere mottar produktene. Dette gjør at dere er sikre på å få solgt alle dugnadsproduktene og at dere kan utlevere produktene rett etter levering.

Flere av våre samarbeidspartnere har også formidlet leveringstidspunktet til deres kunder og derved fått dem til å hente produktene ved levering. Alternativet er å bestille dugnadsproduktene og sette dem et sted hvor dere kan oppbevare sekker og kasser. Deretter kan medlemmene i dugnadsgruppen avhente produkter når de selges løpende. Våre samarbeidspartnere har lykkes ved begge prosesser.

 

Tips til organisering av dugnad

Gi gjerne alle deltakere av dugnaden inspirasjon til områder for salg. Sannsynligheten for at noen av deltakerne har erfaring med dugnad er stor, men det er viktig med god veiledning for alle. Inkludert de som aldri har prøvd en salgsdugnad før.

Alle deltakerne kan for eksempel besøke boliger i sitt nabolag for å øke salget. Mange har også suksess med å lage en statusoppdatering på Facebook. Det gjør det også enkelt for foreldre og familie å dele budskapet og skape vekst i salget. Vi har laget en side med våre beste tips for salg om dere trenger flere ideer.

 

Dugnad for alle

For å få til et godt salg er det viktig at dere legger gode rammer for gjennomføringen. Finn ut om det er enklest for dere å bestille varene først og etterfølgende selge, eller omvendt. Om dere har spørsmål rundt de forskjellige måter å organisere dugnaden på svarer vi gjerne på spørsmål og veileder dere. kontakt oss om dere lurer på noe, vi er alltid klar på å hjelpe dere!

 

Kontakt oss

SE/NO/DK Ingredienser:

Icke härdade/ikke-hydrogenert veg. fetter/ikke-hydrogenerede vegetabilske fedtstoffer (kokos, certifierad palmkärna), socker/sukker, avfettat/fettfri/affedtede kakaopulver.

Vassle-/myse-/vallepulver (mjölk). Emulgeringsmedel/emulgator (sojalecitin), arom (vanillin). Garnerad/garnert/garneret med kakaopulver.

Kan innehålla/inneholde spår/spor av nötter/nødder och/og dess/ deres biprodukter, sesam, ägg/egg/æg, jordnötter och/og gluten.

Chat med oss nå!
Loading...